Aan en uit

Er zijn zo van die kleren die je kan blijven dragen: van het lijf naar de was en terug naar het lijf, met een korte pitstop op de strijkplank.


Dit tricotkleedje maakt ook een sterke kans om onder die categorie te vallen. Gemaakt met een overlock - wat een heerlijkheid! - en al helemaal goedgekeurd. Een eenvoudig model met plooitjes in de linkerflank, zachte stof van Den Beer en vooral heel comfortabel: niets bijzonders, maar meer moet dat soms niet zijn. Of toch, een specialleke voor mezelf: extra lange mouwen voor een ingeduffeld warm wintergevoel


En een bijpassend truitje in exact hetzelfde lichtblauw; lang leve de jarenlang gegroeide collectie in mijn kleerkast


(Erewoord: de zoom is perfect recht, maar schrok precies van mijn nieuwe schoentjes)

Het model is jurk 29 uit de Knip van december 2011. Bij een bedrukte stof zie je het gerimpelde stuk in de taille links niet echt, bij een effen stof dan weer wel. Dit patroon smeekt dus gewoon om verschillend versies :-).

45 opmerkingen

  1. Wauw super! Ook helemaal mijn stijl. Groetjes, Mij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof! Ik heb heb hier toevallig hetzelfde stofje in het bordeaux liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat zou ik ook direct dragen! Mooimooimooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh wat staat dat je mooi!
    Leuk toch hé !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. amai, wat maak jij sjieke spullen zeg! Ben dol op de grijze jurk met verplaatsbare strik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooi, welk patroontje hebje gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net aangevuld in het blogberichtje: tricotjurk uit Knip 12/2011, een aanrader!

      Verwijderen
    2. Fijn, dank je wel voor je reactie

      Verwijderen
  7. Heel mooi. Ik ben ook wel benieuwd naar dat patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi! Ik durf mij precies nooit te wagen aan grotemensenkleren... Ik moet mezelf dringend ook 'ns zoiets schoons cadeau doen! En die schoentjes, die zijn zo snoezig! Wil ik ook! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooi. Dat is inderdaad een prachtige stof.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. LOL, je 'erewoord'! Superschoon! Voor de 15e? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig :D zo'n kleedje wil ik ook wel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ewel eerlijk, ik wil al zo lang eens zo'n jurk voor mezelf maken ... welk patroontje gebruikte je ? Echt prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik twijfelde ook al om het stofje te kopen, maar wegens overvolle stoffenkast zag ik af van dat plan. Spijt, als ik jouw creatie zie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag het ook liggen op het Stoffenspektakel in Gent, twijfelde keihard en omdat het in mijn hoofd bleef zitten, ben ik het dan toch gaan kopen in Den Beer :-)

      Verwijderen
  14. Net gestart met mijn eerste naaiknutsels, maar hier doe ik het dus voor: zo een jurkje kunnen maken lijkt me enig. Al zal ik eerst nog veel moeten oefenen op de katoentjes, aan tricot waag ik me (nog) niet... Prachtig jurkje, heerlijke stof, ik kan me voorstellen dat je dit blijft dragen, zou ik ook doen:) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. helemaal mijn ding! hier zou dat dus ook van het lijf naar de wasmachine en terug naar het lijf gaan. En zo'n tricot kleedje, dat moet toch geen strijkplank-tussenstop maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi!
    Inderdaad, dat patroontje wil ik ook wel. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik heb de bruine versie van deze stof liggen. Ik ga dat patroontje, denk ik, toch eens opdiepen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. supermooi! Is iets dat je met de overlock maakt stevig genoeg??? Ik heb altijd de neiging om nog eens extra te stikken omdat ik schrik heb dat het anders makkelijk terug loskomt ... Maar heb dat nu al zo vaak gelezen dat een t-shirt of kleedje volledig met de overlock gemaakt wordt, dat ik het beter ook eens zo zou riskeren ;-). Alle tijdsbesparende ideetjes zijn hier momenteel welkom ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het ook niet helemaal geoverlockt hoor, ik ben (nog) niet zo'n pro. Maar als ik jou was, ik zou het er toch es op wagen.

      Verwijderen
  19. dat is een heel knap kleedje... het zou de binnenkant van mijn kleerkast ook niet gauw te zien krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo mooi, en dat van die zoom : ik geloof je wel hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super schoon! En die overlock: I know!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je staat er zalig mee! En die botten passen er ook perfect bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel mooi!! moet ik ook eens proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oooohw, super gaaf! Wat geweldig dat je dit zelf kunt maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dames, iemand die me aan dat patroontje kan helpen? Waar kan ik patronen uit oude knipoogden vinden/kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat er op de meeste Stoffenspektakels wel een stand staat van Knip waar je oude nummers kan kopen, misschien vind je daar iets? In de meeste bibliotheken hebben ze ook wel een voorraadje of wie weet is dit patroon ook afzonderlijk online te koop?

      Verwijderen
  26. Super mooi jurkje! heb nog 2 m tricot liggen, haal ik dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Ik heb het met 1m80 makkelijk gehaald (al ben ik wel niet supergroot). Met 2 meter heb je dus absoluut genoeg. Toi toi!

      Verwijderen
  27. vraagje die mooie ring vanwaar heb je die groetjes uit antwerpen liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt van Martha in Gent, maar je kan die zeker ook in Antwerpen vinden hoor.

      Verwijderen
  28. Wat een prachtige jurk. Helemaal mijn stijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hello,

    This dress is really cute
    could you please help me to find the pattern? I do not speak dutch and I do not know where to buy it.
    I understand it comes from a magazine. Is there anyway I could find this magazine online?
    I hope I did not bother you with my question. You are very talented.
    Best regards
    Frederique
    fred.trenteseaux@free.fr
    http://angelmelie.canalblog.com

    BeantwoordenVerwijderen