The Anise jacket

In de reeks 'leg eens de lat wat hoger', tijd voor deel II: de Anise jacket. Aangezien ik geen naailessen volg, kan ik geen groep stijgen en zo mijn skills uitbreiden. Dus daag ik mezelf af en toe uit met patronen die nieuwe technieken vragen. Na heel wat aha-erlebnissen bij het maken van de broek wou ik deze keer een winterjas proberen. 


Dat het petroleumblauw (♥) zou worden, stond al vast nadat ik de knopen van de Brugse rommelmarkt uitkoos. (Die later voor troubles zorgden door te klein te blijken voor de standaard knoopsgaten op mijn naaimachine, maar bon). 


Ik had graag een gewafelde wollige stof gehad - zoals in de wintercollectie van Van Hassels bijvoorbeeld - maar dat bleek onvindbaar. Dus verzoende ik mij met een nepwolletje van het stoffenspektakel. Een droom om mee te naaien en gelukkig ook in het lostornen (tjah, part of the game).


Dat ik mijn stof in september kocht en pas in januari met het hele boeltje kan rondlopen, ligt eraan dat ik het geen makkie vond. Een jas stikken doe je niet in gestolen halve uurtjes, wel in halve dagen met veel tijd en concentratie. Ik deelde alles op in fasen en streek alles per stap mooi uit, een must voor een degelijk resultaat. 
De mouwen, welt pockets en knoopsgaten waren geen sinecure. Bij die laatste maakte ik er twee en knipte ze al open, tot het doordrong dat het op het verkeerde pand was. Resultaat: een dichtgenaaid litteken naast de bovenste knoop. Maar hé, daar trek ik mij niets van aan. 


De maat paste, maar de taille bleek niet uitgesproken genoeg. Die heb ik dus toegevoegd en het zou eigenlijk nog wat meer mogen. Stel dat ik de jas nog eens maak, dan ook een tikkeltje langer. Deze lengte zorgt gegarandeerd voor een koude rug bij het fietsen: niet zo fijn.
Genoeg gepalaverd nu, tijd voor beeldmateriaal. Want ja, ik ben er echt wel blij mee. 




Inclusief warm schaap binnenin, laat die vriestemperaturen maar komen!







Losjes gepimpt met een zachte sjaal met winters stofje van bij Pauli dat ik in augustus al kocht én een petroleumblauw soldeke van in Veritas (altijd gevaarlijk: om tussenvoering gaan en buitenkomen met een nieuwe sjakos)




36 opmerkingen

  1. Oh, helemaal mijn ding, je bent terecht trots!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze jas is exact datgene wat al maanden in mijn hoofd dartelt. Petrolblauw! Wit schapenvelletje! Dubbele knopenrij! Rond kraagje! Helaas sprong het perfecte wolletje nog nooit in mijn armen. Of toch wel, één keer. Maar toen bleek er juist te weinig op de rol. Jammer, zei meneer Pauli, die extra halve meter is pas sinds gisteren weg. En nu blijkt hij gewoonweg rond jouw nek te hangen! (Waarbij ik toch moet toegeven dat ik eventjes een onvriendelijke gedachte aan de koper wijdde. Sorry. Ik wist niet dat jij dat was.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan je meteen een oplossing geven: mijn schaap komt van bij de Zeeman, ik heb gewoon zo'n dekentje verknipt. (Geen gekocht Pauli-gepluis dus, ik was de schuldige niet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het sjaal-stofje, dat had ik op het ook voor de jas. Als sjaal is hij ook prachtig, dus ik verzoen mij met mijn lot :-)

      Verwijderen
  4. Wauw, heel erg knap gedaan. Het moet een heerlijk jasje zijn. Met de sjaal en tas (of sjakos moet ik zeggen?! In Nederland zeggen we tas) helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig gedaan, en de kleur is prachtig, zeker met die sjaal erbij! Je mag trots zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoor! En leuk, toch, iets maken dat je eerder nog niet deed of kon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amaai, wonderschoon! Je zou bijna gaan hopen dat het winter wordt, bijna he!

    Enig idee of mijnheer Pauli momenteel van dat schone stofje van uw sjaaltje in zijn collectie heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee. Ik kocht het in augustus, dus waarschijnlijk is die rol intussen al helemaal op?

      Verwijderen
  8. Wow en dat voor een eerste keer! Ik ben al benieuwd naar het volgende exemplaar. En plots maak ik mezelf de bedenking dat het misschien wel eens hoog tijd wordt om nog eens langs Pauli te gaan. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schoon! en warm ongetwijfeld! Ik kon de verleiding niet weerstaan om de stof waarin jij een sjaaltje hebt nét te kopen (maanden geleden) voor een jas (de zoveelste in mijn hoofd) - daar waar er al een meer dan twee jaar een in een zak zat te wachten op de laatste afwerking. Na een zalig naaiweekend staat die in elkaar, knoopsgaten zijn zelfs gemaakt, nu nog openen, knopen naaien... Tijd... Daar zouden ook winkels voor moeten bestaan!

    De stof ligt nog wel gewoon in mijn kast, niet wetende wanneer daar ooit een jas uit gaat gemaakt worden maar als ik deze zie dan kriebelt het weer. En voor de handtas heb ik zaterdag staan twijfelen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. past allemaal wonderwel bij elkaar, mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. superschoon, ook de combinatie!! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel geslaagd, en dat helemaal op je eentje. Respect!
    Al eens gedacht aan een bloem of ander soort 'broche' op je extra knoopgat? Geen restje over van je prachtige sjaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knap!! Jezelf uitdagen en dan zo'n prachtig resultaat, da's super. En ach, dat extra knoopsgat: schoonheid zit in imperfectie... Ook heel mooie foto's trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die klèur! Die sjàal! Dat schàpeke vanbinnen! Ik ben fan, ge hoort het.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waauw, heel knap gedaan! Jaloezie alhier! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een zeer geslaagde uitdaging, als je het mij vraagt! toch weer een groep gestegen bij de volgertjes hier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wauwie, en vooral in combinatie met die sjaal ! Perfect duo !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat kan ik nogal geloven dat je trots bent! Terecht! Het is supermooi en ziet er knuffelzacht uit. En de accesoires maken het helemaal af. Al een chance dat ne mens tussenvoering moet halen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow! Wat een prestatie en wat een resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit is een zeer knap resultaat. In deze jas zal je zeker stralen tijdens de koude wintermaanden.

    Creatieve groetjes van het Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow, echt mooi! Ziet er lekker warm uit. Helaas draag ik liever langere jassen, anders was ik dit patroon meteen gaan kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Erg geslaagde eerste keer!
    Ik vind dat sjaal-stofke ook ERG mooi....
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. heel mooi. En dat voor een eerste keer. Super gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Waw prachtige combinatie sjaal en jas!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een jasje naar mijn zin, mooi en warm, perfecte snit, perfecte kleur...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuke jasje! Ik volg je, maar krijg geen nieuwe posts in mijn feed van jou! Jammer, want ik heb vast al een heel pak moois gemist! Chance dat ik een keertje kwam kijken..

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hartjes in mijn ogen, maar ook sterretjes... wauw! Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ah hoi Jozefien! Ik kwam even op je blog piepen en ik herkende dit mooie jasje! Hier was ik eerder geweest!

    BeantwoordenVerwijderen